den gode samtalen

En sentral del av det å være lærer er elevsamtalen. Som kontaktlærer har man en obligatorisk samtale med hver enkelt elev en gang i halvåret. Dette er minimum, men jeg har opplevd at det kan være vanskelig å få satt av tid til noe særlig mer. Derfor er det også viktig at disse samtalene blir gode og nyttige både for lærer og elev. Jeg har dessverre selv sittet med elever og lest opp helt unyttige spørsmål som nesten alltid bare besvares med ja, av typen «Bruker du innesko inne?» og «Svarer du høflig på tiltale?». Hva er gode spørsmål i en elevsamtale? Hvilke spørsmål bør droppes? Bør elevene få spørsmål på forhånd som de kan forberede seg på?

Et annet moment å diskutere er hvordan man kan sette av mer tid til samtale med enkeltelever. Jeg tror det er essensielt å ta seg tid til hver enkelt elev. Hva kan man gjøre i skolehverdagen for å få tid til den enkelte? Med litt planlegging tror jeg det er mulig å få satt av noen minutter i en god del timer til å ta ut enkeltelever for kortere samtaler om fag og progresjon. Mens elevene jobber individuelt eller med prosjekter, bør det være mulig. Særlig hvis det er to lærere tilstede.

Advertisements

4 thoughts on “den gode samtalen

  1. Monica sier:

    Når er det to lærere tilstede?

  2. sbnibo sier:

    Nå er ikke jeg lærer, men i mitt yrke et det en vesentlig del av jobben å ha samtaler; informere, undervise og kunne snakke sammen om det som føles vanskelig og vondt. Jeg har ofte et mål for samtalen, og disse målene varierer veldig fra situasjon til situasjon.
    Men det viktigste av alt er vel det å lytte. Og å vise forståelse – å sette seg inn i den andres situasjon med et åpent sinn. Det er sjelden jeg har opplevd de virkelig gode samtalene uten tillit mellom partene. Dersom man føler seg trygg i situasjonen, føler man seg gjerne også trygg til å snakke fritt.

    Først må man jo tenke etter hva som er målet med denne elevsamtalen. Er det å bruke innesko eller å svare høflig på tiltale vesentlig del av det man ønsker å oppnå? Eller vil det muligens skape en motreaksjon hos den andre som sannsynligvis nå befinner seg i forsvarsposisjon?
    Hva er målet med samtalen? Handler det om etikette og skolens reglementer? Eller handler det om trivsel, faglig interesse og hjemmesituasjon som kan påvirke det hele?

    Samtaler må man ta seg tid til – det handler om å prioritere hva som er viktig for dere. Man får sjelden gode samtaler når man har dårlig tid. Kanskje spesielt ikke med de unge som ofte trenger god tid før man kommer inn på det som virkelig betyr noe, og som er verdt å prate om.
    Kanskje da vil man kunne få den gode samtalen..?

  3. trygvewatne sier:

    Du har noen gode poenger her, sbnibo. Å ha tillitt og tid er essensielt. Samtidig er jeg interessert i å effektivisere. Jeg tror det er mulig å ha korte, effektive og givende samtaler, men da må man naturligvis ha opparbeidet seg tillitt på forhånd. Hvis man har tillitt, og elevene vet at man som lærer virkelig er interessert i å hjelpe dem og at man bryr seg om dem, vil de sjelden føle behov for å forsvare seg.

    • sbnibo sier:

      Effektivitet ja – ikke ukjent i mitt yrke heller 🙂
      Som lærer blir man kjent med barna/ungdommene gjennom flere år, så tenker det er mulig for deg å ha korte samtaler på bakgrunn av allerede opparbeidet tillit. Men likevel bør man ha mål – og vite hva man vil oppnå med elevsamtalen. De unyttige spørsmålene, som stadig blir besvart med et enkelt ja, kan kanskje droppes..?
      Lykke til med den effektive, gode samtalen! 😉

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: