Et håndtrykk

Som lærer for store klasser er en av de store utfordringene å se alle elevene. Ofte kan elever føle seg oversett og forbigått. Læring foregår i den enkelte elev, ikke på tavla. De som får mest oppmerksomhet er gjerne de som lager mest uro og de som er ivrigst oppe med hånda. Men hva med de resterende 80%? Hvordan skal de bli sett og hørt?

En kollega av meg hadde innført en vane i sin klasse at hun tok hver enkelt elev i hånda ved slutten av dagen før hun sendte dem hjem. Det kan høres litt stivt og unaturlig ut på en ungdomsskole, men jeg har virkelig sett verdien av det. Jeg tror alle trenger å oppleve å bli sett hver eneste dag, men i all travelheten er det fort at enkelte blir oversett. Ved å avslutte dagen med et håndtrykk sikrer man at alle blir sett og får oppleve litt nærhet uten at det blir pinlig. Et håndtrykk løser ikke en vanskelig likning eller øker ordforrådet i tysk, men det kan bidra til å skape trygghet og tillitt mellom lærer og elev. Elever kan ha forestillinger om å bli mislikt og uglesett. De kan føle seg utrygge og ha manglende tillitt til læreren. Et håndtrykk og et vennlig smil kan bidra til å bryte ned denne utryggheten og bygge opp tillitt. Uten trygghet og tillitt er god læring så godt som umulig.

3 thoughts on “Et håndtrykk

  1. Monica sier:

    Takk for at du minnet meg på det.. 🙂 Det er virkelig sant at det gjør noe med relasjonen mellom lærer og elev. Jeg har opplevd at noen elever ønsker en avstand fordi de vil være «usynlig» og slippe å jobbe med fag som de sliter med, men så ble de sett likevel. Og det tror jeg føltes veldig godt sånn egentlig. 😉

    • trygvewatne sier:

      Ja, jeg hadde faktisk ikke tenkt på det på den måten. Min opplevelse er at alle virkelig vil bli sett, men jeg kan se at det kan være de som gjør seg usynlige også, for å slippe å bli «avslørt» eller måtte jobbe med vanskelige ting som de ikke liker. Det er bra for dem også. Jeg tror innerst inne at de også egentlig vil bli sett.

Legg igjen en kommentar

